A tiszta munkakörnyezet legfontosabb előnyei
A tisztán tartott munkaállomás a nyilvánvaló esztétikai előnyökön túl olyan rejtett értékekkel is rendelkezik, melyek a cég arculatát is támogatják:
-
Növeli a termelékenységet,
-
Biztonságérzetet kelt,
-
Megerősíti a motivációt és a munkavállalói elkötelezettséget,
-
Enyhíti a stresszt,
-
Professzionalitást sugall.
Mi a leggyakoribb akadálya a rendezett környezet kialakításának?
Vannak olyan munkakörök, ahol a tisztaság közegészségügyi szempontból is kívánatos. (Pl. egészségügy, élelmiszeripar). Ezeken a munkahelyeken a higiéniai és biztonsági előírások kötelező jellegűek, a munkakör betöltésének velejárói.
Más a helyzet az olyan munkahelyeken, ahol nem ennyire szigorúak az előírások, pl. egy irodában, ahol bizony a tiszta és rendezett munkakörülmények két leggyakoribb akadálya:
-
a munkáltató,
-
és az alkalmazott.
A produktív munkakörnyezet megteremtésének tehát nemcsak tárgyi, de személyi feltételei is vannak. A kettő csak együtt lehet hatékony támogatója a tiszta és rendezett, ezáltal biztonságos munkakörnyezet megteremtésének.
Nézzük hát, hogy milyen feltételeknek kell eleget tennünk!
A rendezettség
A rendezett környezet javítja az információ és ötletek áramlását, növeli a kreativitást és az innovációt, a rendetlenség ellenben csökkenti a napi feladatokra való összpontosítást. Amíg azzal töltjük az időt, hogy íróeszközt, post it blokkot, iratkapcsot keresgélünk a papírkupacok alatt, talán épp a legjobb ötlet megy veszendőbe.
Mondhatnánk persze, hogy nincs is szükség tollra, papírra, hiszen ott a számítógép, amivel máris elérkeztünk a következő ponthoz.
A tisztaság
Az, hogy az íróasztal mellett a munkával foglalkozva eszünk, minden, csak nem egészséges. Cikkünknek nem célja a táplálkozás egészségtanára kitérni, de az igen, hogy rámutassunk, az ételmaradéknak, kávéfoltnak semmi keresnivalója a számítógép billentyűzetén, a céges iratokon és szerződéseken.
Bizonyítottan több baktériumot találunk egy átlagos klaviatúrán, mint a mellékhelyiségekben. Az oka egyszerű, sajnos sok esetben kimarad a kézmosás. Közlekedés közben a kapaszkodóról, a liftgombról, a kilincsekről, a lépcsőkorlátról rengeteg nem látható szennyeződést viszünk magunkkal az irodába.
A személyi higiénia tehát a kézmosásnál kezdődik és az íróasztal napi tisztántartásával folytatódik, amibe a klaviatúra, az egér és a monitor is beleértendő.
Használjunk fertőtlenítő törlőkendőt az íróasztal napközbeni tisztántartására, és mielőtt hazaindulnánk, rakjunk rendet az asztalon és takarítsunk el magunk után.
A vizes blokk
A munkaállomások tisztántartása mellett kiemelt fontosságú a mosdók és a konyha felületeinek mindennapos takarítása és fertőtlenítése.
Emellett mindenki érdekét szolgálja, ha az alkalmazottak személyi higiéniáját is támogatjuk a következőkkel:
-
Legyen melegvíz a vizes blokkokban,
-
Kézszárító, vagy textiltörölköző helyett használjunk inkább papírtörölközőt,
-
Teremtsük meg a higiénikus kézmosás, kézfertőtlenítés lehetőségét is érintés nélküli, elektromos fali adagolók használatával.
-
Helyezzünk ki kézápolót is a mosdókhoz.
-
Gondoskodjunk a sebfertőtlenítésről is és hozzunk létre elsősegély állomást.
A szemétkezelés
-
Minden munkaállomásnál, valamint a közösségi és mellékhelyiségekben is helyezzünk el szemetest, akár szelektív szemétgyűjtőket is.
-
Mindig a megfelelő méretű szemeteszsákot használjuk.
-
A szemetet naponta, szükség esetén naponta többször is távolíttassuk el.
Takarítás
A takarítás gyakorisága elsősorban a szennyezettség szintjétől függ, de vannak egyéb szempontok is:
-
hányan dolgoznak az irodában,
-
hány látogató fordul meg a helyiségben naponta,
-
milyen az aktuális évszak/időjárás.
Van, ahol elegendő hetente egyszer takarítani, de nagylétszámú, sűrűn látogatott irodahelyiségek esetén a napi gyakoriság is szükséges lehet.
Fontos!
Az első benyomás kitörölhetetlen, ezért arra kell törekedni, hogy az mindenki számára pozitív legyen. Vajon mit árul el az iroda és a munkaállomások állapota egy reménybeli munkavállalónak, vagy egy leendő ügyfélnek?
A tiszta és rendezett munkakörülmények professzionalitást sugallnak, az elhanyagolt iroda viszont éppen az ellenkezőjét. Bármivel is áltatjuk magunkat, a fiatalos és produktív környezet nem lehet egyenlő:
-
az irodában széthagyott maszatos kávésbögrékkel és ételhordókkal,
-
a piszkos huzatú babzsákfotelekkel,
-
a sárfoltos padlóval, szőnyeggel,
-
az összefogdosott üveg felületekkel.
Az ügyfél, a befektető vagy a szállító nem veszi komolyan a szervezetet, ha úgy találja, hogy a munkahely rendetlen és kaotikus, a reménybeli munkatárs azzal a lendülettel fordul sarkon, ahogy az ajtót kinyitotta.