Teremtsünk tiszta helyzetet – ne csak papíron, de az irodában is

A tiszta munkakörnyezet legfontosabb előnyei

A tisztán tartott munkaállomás a nyilvánvaló esztétikai előnyökön túl olyan rejtett értékekkel is rendelkezik, melyek a cég arculatát is támogatják:

  • Növeli a termelékenységet,

  • Biztonságérzetet kelt,

  • Megerősíti a motivációt és a munkavállalói elkötelezettséget,

  • Enyhíti a stresszt,

  • Professzionalitást sugall.

Mi a leggyakoribb akadálya a rendezett környezet kialakításának?

Vannak olyan munkakörök, ahol a tisztaság közegészségügyi szempontból is kívánatos. (Pl. egészségügy, élelmiszeripar). Ezeken a munkahelyeken a higiéniai és biztonsági előírások kötelező jellegűek, a munkakör betöltésének velejárói.

Más a helyzet az olyan munkahelyeken, ahol nem ennyire szigorúak az előírások, pl. egy irodában, ahol bizony a tiszta és rendezett munkakörülmények két leggyakoribb akadálya:

  • a munkáltató,

  • és az alkalmazott.

A produktív munkakörnyezet megteremtésének tehát nemcsak tárgyi, de személyi feltételei is vannak. A kettő csak együtt lehet hatékony támogatója a tiszta és rendezett, ezáltal biztonságos munkakörnyezet megteremtésének.

Nézzük hát, hogy milyen feltételeknek kell eleget tennünk!

A rendezettség

A rendezett környezet javítja az információ és ötletek áramlását, növeli a kreativitást és az innovációt, a rendetlenség ellenben csökkenti a napi feladatokra való összpontosítást. Amíg azzal töltjük az időt, hogy íróeszközt, post it blokkot, iratkapcsot keresgélünk a papírkupacok alatt, talán épp a legjobb ötlet megy veszendőbe.

Mondhatnánk persze, hogy nincs is szükség tollra, papírra, hiszen ott a számítógép, amivel máris elérkeztünk a következő ponthoz.

Mindig takarítsuk el magunk után az eszközöket, így elkerülhetjük a szennyeződést, fertőzést.

A tisztaság

Az, hogy az íróasztal mellett a munkával foglalkozva eszünk, minden, csak nem egészséges. Cikkünknek nem célja a táplálkozás egészségtanára kitérni, de az igen, hogy rámutassunk, az ételmaradéknak, kávéfoltnak semmi keresnivalója a számítógép billentyűzetén, a céges iratokon és szerződéseken.

Bizonyítottan több baktériumot találunk egy átlagos klaviatúrán, mint a mellékhelyiségekben. Az oka egyszerű, sajnos sok esetben kimarad a kézmosás. Közlekedés közben a kapaszkodóról, a liftgombról, a kilincsekről, a lépcsőkorlátról rengeteg nem látható szennyeződést viszünk magunkkal az irodába.

A személyi higiénia tehát a kézmosásnál kezdődik és az íróasztal napi tisztántartásával folytatódik, amibe a klaviatúra, az egér és a monitor is beleértendő.

Használjunk fertőtlenítő törlőkendőt az íróasztal napközbeni tisztántartására, és mielőtt hazaindulnánk, rakjunk rendet az asztalon és takarítsunk el magunk után.

A munkahelyen található vizesblokk sokat elárul a takarítás gyakoriságáról és minőségéről. Figyeljünk rá oda!

 

A vizes blokk

A munkaállomások tisztántartása mellett kiemelt fontosságú a mosdók és a konyha felületeinek mindennapos takarítása és fertőtlenítése.

Emellett mindenki érdekét szolgálja, ha az alkalmazottak személyi higiéniáját is támogatjuk a következőkkel:

Figyeljünk a hulladékfeldolgozásra és mindig megfelelő méretű, strapabíró szemeteszsákot válasszunk!

A szemétkezelés

  • Minden munkaállomásnál, valamint a közösségi és mellékhelyiségekben is  helyezzünk el szemetest, akár szelektív szemétgyűjtőket is.

  • Mindig a megfelelő méretű szemeteszsákot használjuk.

  • A szemetet naponta, szükség esetén naponta többször is távolíttassuk el.

Takarítás

A takarítás gyakorisága elsősorban a szennyezettség szintjétől függ, de vannak egyéb szempontok is:

  • hányan dolgoznak az irodában,

  • hány látogató fordul meg a helyiségben naponta,

  • milyen az aktuális évszak/időjárás.

Van, ahol elegendő hetente egyszer takarítani, de nagylétszámú, sűrűn látogatott irodahelyiségek esetén a napi gyakoriság is szükséges lehet.

Fontos!

Az első benyomás kitörölhetetlen, ezért arra kell törekedni, hogy az mindenki számára pozitív legyen. Vajon mit árul el az iroda és a munkaállomások állapota egy reménybeli munkavállalónak, vagy egy leendő ügyfélnek?

A tiszta és rendezett munkakörülmények professzionalitást sugallnak, az elhanyagolt iroda viszont éppen az ellenkezőjét. Bármivel is áltatjuk magunkat, a fiatalos és produktív környezet nem lehet egyenlő:

  • az irodában széthagyott maszatos kávésbögrékkel és ételhordókkal,

  • a piszkos huzatú babzsákfotelekkel,

  • a sárfoltos padlóval, szőnyeggel,

  • az összefogdosott üveg felületekkel.

 

Az ügyfél, a befektető vagy a szállító nem veszi komolyan a szervezetet, ha úgy találja, hogy a munkahely rendetlen és kaotikus, a reménybeli munkatárs azzal a lendülettel fordul sarkon, ahogy az ajtót kinyitotta.